Författare: Martin |
Uppdaterad senast:

Roulette Gamblers fallacyI spelteori finns något som kallas för Gambler’s fallacy. På svenska kan man ibland höra benämningen spelarens felslut, men det är faktiskt mer normalt att man använder sig av den engelska benämningen. Vad är då Gambler’s fallacy?

Jo, i grunden är det hela mycket enkelt, även om den gängse förklaringen kanske inte känns så konkret. Gambler’s fallacy inträffar när en spelare antar att ett eller flera avsteg från ett normalläge kommer att korrigeras så att normalläget åter blir gällande eller att det till och med kommer att ske en överkompensation. Med andra ord innebär Gambler’s fallacy en felaktig tro på att slumpen har ett minne och att avvikelser från vad som borde vara ett normalläge kommer att balanseras ut.

Hänger du med? Om inte, fortsätt att läsa så reder vi ut begreppen.

Krona och klave

Det enklaste sättet att förstå begreppet Gambler’s fallacy är att singla en slant upprepade gånger. En slant har ju bara två sidor och om det inte finns någon inbyggd obalans är sannolikheten för krona respektive klave exakt 50 procent. Om du singlar slanten två gånger kan du singla fram både krona och klave, men det behöver absolut inte vara så.

Varje slantsingling är nämligen en separat händelse som inte har någonting att göra med en eventuell föregående slantsingling. Om du vill göra ett större experiment för att få helt och fullt greppa tanken om Gambler’s fallacy, så singla ett mynt 1000 gånger (det tar faktiskt inte så lång tid!) och skriv ner alla utfall. När du har hela resultatet framför dig kommer du förmodligen ha singlat sekvenser med tiotalet krona eller klave på rad, dessutom flera gånger om.

Gambler’s fallacy är, rent psykologiskt, en variant av allmän generalisering. Vad just detta betyder är missuppfattningen att en liten samling utfall är representativt för ett större. Om solen skiner fem dagar under en vecka är det utfallet endast representativt för just den veckan. Det är ju inte som att det kommer att vara sol fem dagar (eller ännu fler) varje vecka året om. Samtidigt behöver det inte regna hela veckan därpå.

Gambler’s fallacy och casinospel

Inom spelteorin är Gambler’s fallacy inte på något sätt något nytt begrepp. I casinovärlden var det dock först 1913 som företeelsen ställdes på sin spets. På ett casino i Monte Carlo samlades ett gäng spelare vid roulettebordet. Gång på gång stannade kulan på svart. Efter femton raka träffar på svart började spelarna öka sina insatser, med utgångspunkten att rött ”bara måste komma upp snart”. Dock stannade kulan på svart även den sextonde, sjuttonde, artonde och nittonde spelomgången. Casinot hade nu gjort sig en ordentlig hacka på kort tid och spelarnas förluster skulle faktiskt fortsätta även några omgångar till. Det var många som blev ruinerade den kvällen i Monte Carlo, men de kunde inte skylla på någonting annat än sin egen oförmåga att förstå hur slumpen fungerar (och sin girighet).

Denna historiska kväll i Monte Carlo har faktiskt gett den idag mer populära benämningen på begreppet gambler’s fallacy. Inom både spelteori och sannolikhetslära talar man idag om ”Monte Carlo fallacy”.

Vid spel på färg på roulette är ju sannolikheten för respektive utfall nästan 50 procent. Det är bara nollan/nollorna som ställer till det något. Spelarna vid roulettebordet i Monte Carlo antog att oddsen för att svart skulle komma upp även den sextonde gången borde vara astronomiska. Det var där de hade fel. Det spelar ingen roll om svart har kommit upp 15 gånger. Sannolikheten för att svart ska komma upp ännu en gång är nästan 50/50 (det gäller att räkna med nollan/nollorna!).

Emellertid ska du notera att idén med gambler’s fallacy bara gäller om förutsättningarna är exakt likadana i varje ny spelomgång. Paradexemplet är ett spel på rouletten. Även på slots, som ju drivs av en slumpgenerator, är gambler’s fallacy i spel. För kortspel kan dock andra principer gälla. Spelar du till exempel blackjack som inte blandas efter varje omgång kommer ju sannolikheten för att respektive valör dyker upp igen minska för varje gång den visas. Dras två ess i den första given minskar sannolikheten rejält för att nästa omgång kommer att ge ett ess.

Heta och kalla slots

Om du har spelat en del på slots har du förmodligen ibland upptäckt att automaterna ibland känns mycket generösa medan de andra gånger verkligen håller på vinsterna. Ger automaterna kontinuerliga vinster under en tid kan de uppfattas som ”heta” medan de är ”kalla” om det verkar som förgjort att vinna. Det här är en variant på gambler’s fallacy, som inte direkt handlar om att man ser ett litet urval som representativt för ett större. Varje nytt snurr är helt separat från de tidigare, men samtidigt är ju vinstchansen inte 50/50. Den kan snarare vara 10% eller 20% per spelomgång över tid. Kommer du in i en ”hot streak” innebär det inget annat än att du har turen att få delta i ett över kortare tid avsteg från normalläget.